Detta är kundbehov

Behov, eller kundbehov, är det som företaget har som mål att fylla. När en företagare vet vilket behov han vill inrikta sig på, och att detta existerar på marknaden, kan han kartlägga vilken kundgrupp som kommer att bli företagets kunder. Men eftersom marknaden hela tiden utvecklas och förändras så bör han uppdatera sig om vilket behov hans kundgrupp egentligen har.

Anledningen till att alla marknader hela tiden förändras kan bero på många olika faktorer. Dels kan det bero på kunden, som med sin budget och åsikt, får nya behov och efterfrågningar, och dels på att en vara eller tjänst har utvecklats så pass mycket att den gamla modellen inte längre är intressant. Därför är det bra att ha klart för sig vilka konkurrenter som finns, vad de gör och hur deras produkter och priser ser ut.

Några grundläggande frågor angående kundbehov:

  • Vilket behov ska företaget möta?
  • Finns behovet på marknaden?
  • Vilka behov möter konkurrenterna?

Det är inte säkert att konkurrenterna på marknaden möter samma behov som man själv har tänkt möta, även om det gäller samma typ av produkter. Det finns alltid olika behov på alla marknader och gällande alla produkter. Vissa kunder vill ha det billigaste medan andra är ute efter hög kvalitet. Sedan finns det behov av service, support, tillgänglighet etc.

En aktuell fråga är vilken fördel man har i relation till sina konkurrenter. Det är förstås också bra att vara medveten om vilka nackdelarna är. De flesta företag är bättre på ett område, medan en konkurrent är bättre på ett annat. Någon kanske har bättre kvalitet, medan någon annan har billigare priser. Någon kanske är bättre gällande tillgänglighet, medan någon annan har överlägsen support. Frågan är vilket behov på marknaden och gällande produkten man har tänkt möta.

Se även
Detta är segmentering av marknaden
Detta är kundgrupp
Detta är en affärsidé